Biała lista i MPP – jak nie stracić kosztów w PIT?

Prowadzisz firmę i zdarza Ci się robić przelewy za faktury wyższe niż 15 000 zł? Uważaj, bo jedno nieświadome kliknięcie może Cię pozbawić prawa do kosztów w PIT! W tym artykule tłumaczymy, czym jest biała lista podatników VAT, co to jest mechanizm podzielonej płatności (MPP)i jakie mogą być konsekwencje ich zignorowania.

Czym jest biała lista podatników VAT?

„Biała lista” to potoczna nazwa wykazu podatników VAT, prowadzonego przez Ministerstwo Finansów. Znajdziesz w nim m.in. podstawowe dane Twoich kontrahentów – ale przede wszystkim numer konta bankowego, który został zgłoszony do urzędu skarbowego.

Dlaczego to ważne? Bo jeśli zapłacisz fakturę powyżej 15 000 zł na inny rachunek niż ten z białej listy – utracisz prawo do zaliczenia tego wydatku do kosztów uzyskania przychoduw PIT.

Kiedy płatność na nieprawidłowy rachunek „kasuje” Twój koszt?

Ustawa o PIT jasno mówi: jeżeli płacisz za fakturę przekraczającą 15 000 zł (w relacji B2B), i przelew:

  • nie przechodzi przez rachunek płatniczy, lub
  • trafia na rachunek inny niż z białej listy,

– to wydatek nie będzie kosztem uzyskania przychodu.

Co jeśli już zaliczyłeś go do kosztów, a potem zrobiłeś „zły” przelew?

W takiej sytuacji musisz:

  • zmniejszyć koszty uzyskania przychodów, albo
  • jeśli nie ma już takiej możliwości – zwiększyć przychody

– i to w miesiącu, w którym dokonałeś tej płatności.

Wyjątki: kiedy mimo wszystko koszt jest bezpieczny

Są dwie sytuacje, w których mimo przelewu na niewłaściwy rachunek – nadal możesz zachować koszt w PIT:

  1. Zawiadomisz naczelnika urzędu skarbowegoo przelewie na inny rachunek – w ciągu 7 dniod płatności.
  2. Dokonasz płatności z zastosowaniem MPP (mechanizmu podzielonej płatności).

Mechanizm podzielonej płatności (MPP) – o co chodzi?

MPP to specjalna forma przelewu bankowego. Działa tak:

  • Kwota nettotrafia na konto główne kontrahenta.
  • Kwota VATląduje na jego technicznym rachunku VAT.

Wszystko dzieje się automatycznie, o ile przy przelewie zaznaczysz odpowiedni komunikat MPP.

Kiedy MPP jest obowiązkowy?

Jeśli:

  • faktura opiewa na więcej niż 15 000 zł, i
  • zawiera towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 ustawy o VAT(np. elektronika, złom, paliwa, usługi budowlane),

– musisz zapłacić z użyciem MPP.

Jeśli tego nie zrobisz, a na fakturze widnieje oznaczenie „MPP”, to wydatek z tej faktury również nie będzie mógł zostać ujęty w kosztach PIT.

Przykład z życia:
Wyobraź sobie, że kupujesz od kontrahenta elektronikę za 20 000 zł. Na fakturze widnieje „MPP”. Płacisz zwykłym przelewem – bez zastosowania mechanizmu podzielonej płatności. Efekt?

Ten wydatek nie będzie kosztem podatkowym. Nawet jeśli faktycznie poniosłeś go w ramach działalności.

Podsumowanie: płać z głową – oszczędzisz sobie nerwów (i pieniędzy)

W obrocie B2B, szczególnie przy większych kwotach, trzeba być uważnym:

Zawsze sprawdzaj rachunki kontrahentów na białej liście (można to zrobić szybko przez stronę Ministerstwa Finansów).

Korzystaj z MPP, jeśli masz wątpliwości lub faktura tego wymaga.

Reaguj od razu, jeśli popełnisz błąd – zawiadom urząd w ciągu 7 dni!

W naszym biurze rachunkowym śledzimy na bieżąco zmiany w przepisachinformujemy naszych klientów o najważniejszych obowiązkach podatkowych. Pomagamy unikać kosztownych błędów i wątpliwości w rozliczeniach.

Obserwuj nas na Facebooku i Instagramie, gdzie regularnie publikujemy przypomnienia, praktyczne wskazówki i nowinki podatkowe.

Z nami prowadzisz firmę świadomie i bezpiecznie.