Towary handlowe – księgowanie, kontrola, remanent

Kupujesz towary handlowe? Są trzy rzeczy, które musisz o nich wiedzieć. W tym wpisie poznasz trzy scenariusze zdarzeń i ich konsekwencje.

Na początek definicja GUS, która podaje, że towary handlowe to rzeczowe składniki majątkowe nabyte z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży (również towary w drodze). Do towarów zalicza się produkty gotowe własnej produkcji, znajdujące się w jej punktach sprzedaży detalicznej, o ile nie można wyodrębnić tych produktów od towarów pochodzących z zakupów.

Towary handlowe a KPiR

Zakup towarów handlowych to wydatek związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. Oznacza to, że faktury na zakup towarów i materiałów muszą zostać ujęte w KPiR w dacie ich otrzymania, a najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. W przeciwnym razie można uznać księgę za nierzetelną, ponieważ zapisy w niej zawarte nie odzwierciedlają rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. I mamy problem!

Z pozytywnych informacji warto pamiętać, że towary handlowe są kwalifikowanym kosztem uzyskania przychodu, więc jeśli wrzucisz je sobie w koszty, to zapłacisz mniejszy podatek dochodowy.

Towary handlowe a kontrola krzyżowa

Jeśli przytrafi Ci się kontrola krzyżowa urząd skarbowy zweryfikuje nie tylko Twoje rozliczenia. Kontrola u Twoich kontrahentów może wykazać, że zakupiłeś towar i nie ująłeś go w księdze przychodów i rozchodów. Dlatego nie warto zatajać takich zakupów, wyrzucać dokumentów, ukrywać informacji przed swoją księgową. Pamiętaj! Księgowej warto mówić wszystko i lepiej wcześniej zapytać, niż później „coś odkręcać” łagodnie mówiąc. Kontrola krzyżowa ujawni fikcyjne transakcje, dostawy lub zakup towarów.

Towary handlowe a remanent

Towary handlowe należy ująć w remanecie. Jako podatnik prowadzący KPiR masz obowiązek sporządzać dwa remanenty w ciągu roku – początkowy oraz końcowy. Mają odzwierciedlać rzeczywisty stan, czyli ilości rzeczy objętych remanentem.

Dla przedsiębiorców istotne jest, że wydatki na towary i materiały zakupione w ciągu roku zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu z chwilą poniesienia kosztu. Jeżeli jednak 31 grudnia danego roku składniki te nadal będą na stanie magazynowym, to powinny one znaleźć się w remanencie końcoworocznym, a o ich wartość zostanie pomniejszony koszt uzyskania przychodu danego roku. Przy wyliczaniu podatku dochodowego w zeznaniu rocznym należy uwzględnić różnice remanentowe pomiędzy początkowym a końcowym.

Mam nadzieję, że masz porządek w swoich towarach… nie tylko na półkach, ale i w papierach księgowych. Jeśli masz jakieś pytania odnośnie tego tematu, napisz do mnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *