Przedsiębiorcy po powodzi – ulgi, terminy, składki ZUS, wsparcie

Powódź z września 2024 roku dotknęła również osoby prowadzące działalność gospodarczą. W tym trudnym czasie pełnym wyzwań dla lokalnych firm, dzielę się ważnymi informacjami dla przedsiębiorców dotyczącymi podatków, deklaracji, terminów i składek ZUS. Przeczytaj, szczególnie jeśli chcesz wnioskować o odroczenie lub umorzenie płatności składek do ZUS.

Podatki, deklaracje, terminy i składki ZUS

Przedsiębiorcy dotknięci skutkami powodzi mają prawo złożyć do naczelnika urzędu skarbowego o odroczenie terminów złożenia deklaracji podatkowych na podstawie art. 48 ordynacji podatkowej. Taki wniosek należy złożyć przed ustawowym terminem składania deklaracji, której złożenie chcemy odroczyć.

Możesz również złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie na raty czy nawet umorzenie na podstawie art. 67a ordynacji podatkowej. Wniosek powinieneś złożyć we własnym zakresie, albo z pomocą osoby uprawnionej np. doradcy podatkowego.

Odroczenie lub umorzenie płatności składek do ZUS

Skontaktowałam się z doradcą US, który jest wyznaczony do obsługi firm dotkniętych powodzią i dowiedziałam się, że można przedłużyć termin zapłaty składek ZUS (społeczne, zdrowotne, fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych) za siebie i pracowników za okres 01.08.2024 – 31.12.2024 do 15 września 2025 r.

Wniosek można złożyć przez ZUS Pue na formularzu POG z informacją” za jaki okres chcecie Państwo przedłużyć termin zapłaty składek ZUS oraz podać termin, do którego dokonacie zapłaty.

Np. „Proszę o przedłużenie terminu płatności wszystkich składek ZUS (społeczne, zdrowotne, fundusz pracy, fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych) za sierpień 2024, wrzesień 2024, październik 2024, listopad 2024, grudzień 2024 do 15.09.2025”.

Przygotowałam oświadczenie, które należy wypełnić, podpisać i załączyć do pisma POG. Każda chętna osoba będą klientem Bednarska Podatki, która napisze do mnie maila, otrzyma taki wzór oświadczenia.

Jeżeli będziecie Państwo potrzebować mojej pomocy w wysłaniu pisma, proszę o przesłanie wypełnionego oświadczenia na maila biura i informację, abym złożyła wniosek w Państwa imieniu z informacją: za jaki okres i z terminem płatności.

Jeśli chodzi o umorzenie składek to poniżej wklejam informację ze strony ZUS:

„Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą też wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie. Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny.Chodzi w szczególności o przypadek, gdy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.”

Ważne informacje na stronie ZUS.

Udokumentuj straty inwentarza

Jeżeli wskutek powodzi utraciłeś swoje materiały, towary, produkty, półprodukty, a także ruchomości i nieruchomości wchodzące w skład środków trwałych Twojej firmy, konieczne będzie sporządzenie protokołu tych strat. Odpowiednie udokumentowanie poniesionych strat pozwoli zaliczyć te straty do kosztów uzyskania przychodów.

Co z Twoją dokumentacją podatkową?

Jeżeli Twoja dokumentacja podatkowa uległa zniszczeniu wskutek powodzi, koniecznie niezwłocznie poinformuj o tym urząd skarbowy. W tym celu złóż pismo z dokładną informacją o sposobie przechowywania dokumentacji, jej zabezpieczenia i przyczyn jej utraty.

Organy podatkowe

Przedsiębiorcy dotknięci przez powódź mogą również liczyć na rozpatrywanie swoich wniosków przez urzędy skarbowe w pierwszej kolejności oraz otrzymywanie „od ręki” potrzebnych zaświadczeń, np. o przychodach czy dochodach. Tworzone są tymczasowe punkty obsługi podatników w celu ułatwienia i przyspieszenia pomocy powodzianom.

Masz pracownika i jesteś poszkodowany w powodzi?

Jakie prawa ma pracownik, którego dotknęły skutki powodzi?

  • Zwolnienie od pracy z tytułu siły wyższej – 2 dni lub 16 godzin z prawem do wynagrodzenia w wysokości 50% za ten okres.
  • Urlop na żądanie.
  • Opieka nad dzieckiem do 8 roku życia w związku z zamknięciem żłobka, przedszkola czy szkoły.
  • Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas przestoju, jeśli zakład pracy nie funkcjonuje, a pracownik gotów jest wykonywać pracę.

Poślijcie to proszę dalej do osób zainteresowanych, znajomych prowadzących firmy, zatrudniających pracowników.
Jeśli będą mieć jakieś pytania, mogą pisać na: bednarskapodatki@gmail.com
Postaram się wszystkim odpowiedzieć.
Bądźcie bezpieczni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *